Пазаруването онлайн като част от ежедневието.
Вярвам, че няма човек, който гледа телевизия и да не е попаднал под атаката на рекламите за онлайн магазини. Интернет комуникацията в нашата страна е много развита и достъпна за населението на все повече обществени места. Това е предпоставка за разпространението на интернет пазаруването. Всеки по-често се създават нови сайтове, които се ситуират към този тип търговия. Така се засилва и интереса на потребителя да разглежда тези сайтове и евентуално да направи своята поръчка от тях.
Определено да се пазарува онлайн е много удобно, защото могат да се намерят страхотни маркови находки на изгодни цени и това да става бързо, без усилия, с безплатна доставка дори до вратата ни. Като удобства можем да включим и големия избор, който ни предлага онлайн пространството, както и лесното следене на актуалните промоции. Но също така интернет пазаруването крие не малко рискове и всеки онлайн активен потребител трябва да е наясно с тях. Запознанството с тези рискове, ще ни помогне да бъдем по-бдителни и да пазим себе си и личните си данни.
Тук ще изброя най-често срещаните съвети за безопасно пазаруване дадени от специалисти:
- Трябва да сме сигурни, че сайтът няма да изчезне и че той е законен. За тази цел сме длъжни да обърнем внимание по-подробно на сайта, да проверим основната информация за търговеца - какво е името му, адреса и в коя държава е регистриран сайта.
- Друг проблем е свързан с предоставяната характеристика на продуктите. Често сайтовете слагат илюстративна снимка, която коренно се различава като визия от получената стока. Трябва да е ясно, че в рамките на 14 дни след получаването на самия продукт, ние можем да го върнем без обяснения.
- При пазаруването онлайн потребителите има право на рекламация, като трябва се обърне внимание за чия сметка са разноските по рекламацията. Когато разноските по връщане са за сметка на клиента, това трябва да е упоменато на самия сайт.
Много от потребителите може би не са наясно и какво означава понятието "безопасен сайт". По-голяма част от сайтовете започват с http://, докато url адреса на сигурните сайтове е https://. Този знак "s" показва, че сайтът има специален сертификат за сигурността на личните данни. Това е от изключително значение ако се плаща с кредитна или дебитна карта, както и ако се изисква някаква лична информация при регистрацията на поръчката. Публичните wi-fi мрежи също крият риск от събиране на лична информация и пароли на потребителя от страна на интернет доставчикът. И не на последно място по важност заплащането на стоката е най-безопасно с наложен платеж. По този начин се избягва притеснението за корекното ползване на IBAN, също така си спестява и едно размотаване по връщане на парите при евентуално разваляне на покупката.
Една от нелоялните практики, които съм виждал в не един онлайн магазин за пазаруване е нереалните намаления. Кампании като "Черен петък", "Ловци на оферти", "Революция на цените" и други такива са добър опит на търговеца да улови вниманието на потребителите. Често обаче преувеличените проценти като "до -70% намаление" се тълкуват грешно. Хората очакват, че всички цени на предлаганите стоки ще бъдат с тази огромна отстъпка. За да изпълни своята промоция, търговецът е длъжен да има продукт, който стига до това намаление. Било то салфетка или телефон е без значение, важното за него е да има формално изрядни документи, а останалите продукти може да си ги държи ако иска и на по-високи цени. Затова е нужно преди пускането на рекламираните промоции да се информираме за цените на желаните стоки. Така цените ще могат да се сравнят сравнително лесно преди крайното решение за покупка. Препоръчително е това сравнение да се направи и в други интернет магазини.
Пазаруването онлайн се утвърждава като част от забързаното ни ежедневие и затова се налага да сме запознати добре какви са плюсовете и минусите при него.
Снимка: pixabay.com
Много полезен материал! Със сигурност онлайн пазаруването ще се разраства. Най-вече защото дропшипингът е евтин начин за стартиране на онлайн бизнес. Отделно и наистина, ако се пазарува онлайн по един грамотен начин, то това може да е улеснение.
ОтговорИзтриванеМога да добавя, че човек има право да проверява пред куриера какво е купил и ако не отговаря на поръчката веднага да го върне чрез същия куриер, като за целта се попълват нужните документи.
Относно https. Считано от октомври 2017 г. Chrome (от версия 62 натам) и други браузъри показват „Not Secure“ пред адреса на всяка HTTP страница, без значение каква е тя. Очертава се http да отиде в историята и сайтовете, които не се обзаведат със SSL сертификат ще се окажат блокирани съвсем от един момент натам. Има както платени, така и безплатни решения. Разбира се, платените са по-добри, но обикновеният потребител няма как да види в дълбочина разликата.
Препоръчвам и на блога Ви да премине към https. Blogger дава възможност това да се случи безплатно и лесно.
Обратно на темата... Скоро ще е в сила и GDPR, което ще внесе промяна в работата на сайтовете относно начина на работа с лични данни, най-вече на тези, развиващи онлайн търговия. Предполагам, че ще бъде момент, в който някои некоректни онлайн търговци, ще използват неяснотата, за да мамят хората.
Друго не се сещам какво да добавя.
Пожелавам всичко добро и успехи!
Това с моментното връщане е така, но също така е и добре заобикаляно от куриерите. Явно те "обират" разликата с връщането.
ИзтриванеТъй като е в техен минус, спедиторните фирми са провели инструктаж на шофьорите за това как бързо да се "измъкват" от клиентите...
П.П. Сега видях, че блогът вече е на https.
ОтговорИзтриванеПроучих една от водещите куриерски фирми по въпроса с проверката преди получаване на стока. Оказа се, че такава е възможна, но само ако търговецът е попълнил за това разпореждане с куриера. Т.е. трябва предварително купувачът да се увери, че търговецът е изряден в това отношение. Някои големи онлайн сайтове на видно място указват, че при изпращане на продукти, купувачът има право на проверка на стоката, т.е. поддържат такива разпореждания с куриерската фирма. Трябва преди да се възползва от това право, купувачът и да проучи за кого са разходите по връщането. Според някои куриерски фирми услугата е платима по начина, че ако получателят откаже пратката и подателят се разпореди тя да му бъде върната, то подателят заплаща за услугата по разнос на пратката.
ОтговорИзтриванеНякой неща съм ги написал, но коментарите Ви допълват много добре темата. Аз съм потърпевш точно на "разсейване" на не веднъж от страна на шофьорите. И когато ги попита човек дали може да се види първо пратката отговарят "да, имате право на проверка". Иначе има и фирми, които си държат на клиентите като се надявам те да станат много, а не частни случаи.
ИзтриванеДано наистина да се наложи като практика да има коректност между фирми и клиент, а също и куриери, като посредник в процеса.
ОтговорИзтриване